A Mallorca, durant la guerra civil
Bartomeu Rosselló-pòrcel
A MALLORCA, DURANT LA GUERRA CIVIL
Verdegen encara aquells camps
i duren aquelles arbredes
i damunt del mateix atzur
es retallen les meves muntanyes.
Allí les pedres invoquen sempre
la pluja difícil, la pluja blava
que ve de tu, cadena clara,
serra, plaer, claror meva!
Sóc avar de la llum que em resta dins els ulls
i que em fa tremolar quan et recordo!
Ara els jardins hi són com músiques
i em torben, em fatiguen com en un tedi lent.
El cor de la tardor ja s'hi marceix,
concertat amb fumeres delicades.
I les herbes es cremen a turons
de cacera, entre somnis de setembre
i boires entintades de capvespre.
Tota la meva vida es lliga a tu,
com en la nit les flames a la fosca.
Barcelona, setembre 1937
Autor:
Bartomeu
Rosselló-Pòrcel va néixer a Ciutat de
Mallorca el 1913. Féu els seus estudis primaris al col·legi dels pares teatins
i estudià a l’institut de Palma, on fou deixeble de Gabriel Alomar, qui li va
encomanar l’interès per la literatura. Més tard, a la Facultat de Filosofia i
Lletres coneix Carles Ribes, professor seu, i Salvador Espriu.
L’any 1933 va participar en un creuer pel mediterrani amb un
grup d’universitaris, entre els quals es trobava Salvador Espriu. Alguns dels
seus poemes són fruit d’aquesta experiència.
S’autoanomenà català de
Mallorca i es va preocupar de la incorporació de la literatura de les illes
Balears als corrents peninsulars.
En començar la guerra civil espanyola se’n tornà a Barcelona
i va col·laborar en diverses tasques culturals a la rereguarda, fins que,
sobtadament, emmalalteix dels pulmons (tuberculosi) i, es traslladat al
sanatori del Brull el 1938, mor als 24 anys.
Obres:
Els reculls Nou poemes (1933)
i Quadern de sonets (1934) poden
considerar-se les primeres provatures i revelen les influències rebudes d'una
banda de l'anomenada Escola Mallorquina, pel que fa a la contenció del
sentiment i la forma treballada, i, de l'altra, la influència rebuda del seu
mestre de jove, Gabriel Alomar, pel que fa a la recerca de la sonoritat de les
paraules i per la tria temàtica.
Imitació
del foc apareix poc després de la seva mort, prologada per Antoni M.
Sbert, Gabriel Alomar i Carles Riba, i dedicada a Salvador Espriu.
L’ obra de Bartomeu Rosselló-Pòrcel és curta, com també ho
fou la seva vida. Té un punt en comú amb Màrius Torres: la seva inquietud i el
seu intent d’acomplir-la en l’encant suggestiu dels mots i en la musicalitat
del poema. No s’evadeixen en la poesia sinó que, escrivint se senten més
lliures i més forts, i Rosselló-Pòrcel, com indica Riba en la Memòria que li dedica “ sentint-se per
ella si no salvat, salvable”.
Tant Quadern de sonets com
Imitació del foc queden dins del marc
de la poesia pura. Rosselló-Pòrcel fou influït directament pels poetes
castellans de la Generació del 27, i intentà bastir la poesia pura a través del
Barroc.
No solament imità la poesia de Góngora en els trops i en els
recursos formals, sinó que també imità els poetes barrocs catalans.
Assajà també els motius populars. Una altra faceta del poeta
foren les seves provatures en el camp del surrealisme.
Context i influències:
Durant els anys en que fa els estudis a Barcelona,
Rosselló-Pòrcel té ocasió de situar-se en l’ambient cultural sorgit de la
Segona República, i també de participar en els moviments socials i polítics del
moment. Allà pren contacte amb Carles Riba, que per a ell serà sempre una
referència intel·lectual. Ja a Madrid, s’acostarà personalment als poetes del
grup del 27. Aquestes influències, i la
l’Escola Mallorquina, donaran com a resultat una poesia en què es detecten tres
ingredients fonamentals: purisme, surrealisme i neopopularisme.
El cop militar de 1936, i l’esclat de la guerra civil, durà a
l’exili una part dels intel·lectuals compromesos amb els ideals republicans.
Els més joves han estat agrupats sota l’etiqueta de generació del 36, tant en
el cas de la literatura catalana com de la castellana.
Es poden considerar adscrits a la generació del 36 escriptors
com Salvador Espriu, Joan Vinyoli, Josep Maria Boix i Selva, Joan Teixidor,
Rosa Leveroni, Màrius Torres i el mateix Rosselló-Pòrcel. A part de l’edat, el
que els uneix és l’experiència de la guerra. Però a la majoria els va unir la
resistència cultural en l’àmbit de la llengua catalana. Aquesta resistència
cultural va tenir un referent essencial en la figura de Rosselló-Pòrcel. “Sense
Rosselló-Pòrcel, no s’explicaria el sentit ni les tendències d’una part de la
poesia més jove”, va escriure Carles Riba el 1951.
En els anys posteriors a la guerra civil el desenvolupament
de la poesia catalana va tenir l’empara més habitual en les tertúlies
literàries i en grups com Amics de la Poesia o el posterior Amics de Rosselló-Pòrcel
(1944) que considerava que davant la decadència que s’acostava calia fer un pas
endavant, i que els poetes de la seva generació havien de tractar d’agermanar
tradició amb modernitat, pairalisme i universalitat, salvar l’abisme que separa
la cultura catalana de la cultura del món”. La figura de Rosselló-Pòrcel àestendard d’aquest
moviment.
La presència de Rosselló-Pòrcel en la poesia posterior al
1939 és notable en les generacions insulars dels anys cinquanta i seixanta, i
encara amb vigor en les següents.
Anàlisi del poema:
A
Mallorca durant la guerra civil va ser escrit a Barcelona
el setembre del 1937, quan Mallorca estava en mans feixistes. Va ser publicat a
Imitació del foc. Tracta de la
nostàlgia d’aquella ciutat agradable i pacífica que s’ha transformat en un camp
de mines, de destrosses i pèrdues degut a la terrible guerra civil que ha
acabat desolant la zona.
S’organitza en tres
seqüències: la primera és des del vers 1 al 10;
la segona, des del 11 al 17; i per últim, la tercera des del 18 al 19.
La primera part fins el vers 8 veiem una descripció dels
camps verds, de les arbredes, del color blau del mar que es retalla en les
muntanyes, de les pedres... En el vers 9 veiem que l’autor no els pot veure
directament i en el vers 10 ens confirma que els veu des del records que li
provoquen un sentiment d’enyorança.
En la segona part mostra el present, ho veiem clarament quan
diu Ara els jardins... , i els
elements de la natura s’han transformat, les herbes que verdejaven, ara cremen;
les arbredes són jardins i l’atzur passa a ser el capvespre, amb boires
entintades. Tots aquests símbols es poden referir a les conseqüències de la
guerra.
I per acabar, en la tercera part el poeta i Mallorca
s’uneixen com ho fan la nit i les flames a la fosca. Aquí veiem una metàfora
molt contrastada que ens recorda a la poesia barroca del segle XVII. àcontrast llum i
foscor.
El lloc descrit és un macro espai, perquè parla d’un lloc
gran, de condició real i evocada. Diem que es real i evocada, perquè no és un
lloc fictici sinó que existeix de veritat. En la primera part l’autor fa una
descripció esquemàtica i en la segona fa una descripció més desordenada. El
text es desenvolupa després de la guerra civil.
El gènere literari del text és lírica. La seva forma
d’expressió és una descripció subjectiva, ja que narra el paisatge amb
sentiment, i el narrador és intern, es veu clarament en el vers 10 “i que em
fa tremolar quan et recordo!”
És un poema estructurat en dues estrofes. La primera té 17
versos i la segona en té dos. Els vuit primers versos són octosíl·labs, el vers
9 i el 13 són alexandrins, és a dir de dotze síl·labes, i la resta de versos
són decasíl·labs.
No té rima, els versos són lliures, però s’ha de tenir en
compte el tipus d’art; en els versos 4, 5, 9 i 10 i del 12 al 19 són d’art
major; i els versos 1, 2, 3, 7, 8 i 11 són d’art menor. La seva mètrica és
irregular.
En els versos u, nou deu onze i divuit hi ha elisions i en el
12 una sinalefa. En el vers sis hi ha un paral·lelisme, que és una ordenació
clara de parts de la frase o frases senceres: “la pluja difícil, la pluja
blava”.
També hi trobem encavalcaments en els versos cinc, sis i
quinze:
“Allí
les pedres invoquen sempre
la
pluja difícil, la pluja blava”
L'encavalcament és un recurs poètic segons el qual una oració
es distribueix en més d'un vers.
Als versos u, dos i quatre i observem hipèrbatons ja que es
modifica l’ordre sintàctic.
En el poema trobem una sèrie de recursos literaris:
En els versos setze i disset hi ha una antítesi, ja que es
contraposen dos sintagmes d’un significat oposat: “somnis de setembre” i
“boires entintades de capvespre”.
Al final del poema hi ha una personificació general en tot el
poema ja que l’autor tracta Mallorca com si fos una persona.
Podem observar una metàfora en els versos 18 i 19 en que
l’autor s’uneix a Mallorca com ho fan les flames a la fosca. Per acabar també
trobem una comparació en aquests mateixos versos en que compara el que ell sent
per Mallorca amb les flames que es veuen en la foscor durant la nit.
Maria Molina
Hola!
ResponEliminaEstic fent l'anàlisi mètric i no em quadra que els 8 primers versos siguin octosíl·labs.