VORA EL BARRANC DELS ALGADINS
de Teodor Llorente Per Eva Pérez
Vora el barranc dels Algadins
hi ha uns tarongers de tan dolç flaire
que per a omplir d'aroma l'aire,
no té lo món millors jardins.
Allí hi ha un mas, i el mas té dins
volguts records de ma infantesa;
per ells jo tinc l'ànima presa
vora el barranc dels Algadins.
Vora el barranc cels Algadins,
s'alcen al cel quatre palmeres;
lo vent, batent ales lleugeres,
mou son plomall i els seus troncs fins.
En ells, millars de teuladins
fan un soroll que el cor enxisa.
¡Qui ouir pogués sa xillerissa
vora el barranc dels Algadins!
hi ha uns tarongers de tan dolç flaire
que per a omplir d'aroma l'aire,
no té lo món millors jardins.
Allí hi ha un mas, i el mas té dins
volguts records de ma infantesa;
per ells jo tinc l'ànima presa
vora el barranc dels Algadins.
Vora el barranc cels Algadins,
s'alcen al cel quatre palmeres;
lo vent, batent ales lleugeres,
mou son plomall i els seus troncs fins.
En ells, millars de teuladins
fan un soroll que el cor enxisa.
¡Qui ouir pogués sa xillerissa
vora el barranc dels Algadins!
Vora el barranc dels Algadins
l'aigua corrent los camps anega;
en sos espills lo sol llampega,
i trau l'arròs verdosos brins.
Sona el tic-tac en los molins;
i al caure el sol, caçadors destres,
a joca van d'ànecs silvestres
vora el barranc dels Algadins.
Vora el barranc dels Algadins
mourà demà les palmes l'aire,
li donaran los horts son flaire,
i sa cantúria els teuladins.
Lo mas demà guardarà dins
dolços records i imatges belles;
l'aigua corrent los camps anega;
en sos espills lo sol llampega,
i trau l'arròs verdosos brins.
Sona el tic-tac en los molins;
i al caure el sol, caçadors destres,
a joca van d'ànecs silvestres
vora el barranc dels Algadins.
Vora el barranc dels Algadins
mourà demà les palmes l'aire,
li donaran los horts son flaire,
i sa cantúria els teuladins.
Lo mas demà guardarà dins
dolços records i imatges belles;
jo no podré gojar ja d'elles
vora el barranc dels Algadins
vora el barranc dels Algadins
Per començar, Vora
el barranc dels Algadins pertany
al període de la Renaixença, un moviment cultural i nacionalista
sorgit a principis del segle XIX, durant la industrialització a
Catalunya. Com a conseqüència d’aquesta industrialització van
aparéixer dues classes socials noves: la burgesia i el proletariat.
La Renaixença va estar promoguda per la burgesia, que pretenia
recuperar la literatura i llengua catalanes, les quals en la
Decadència havien patit un fort afebliment.
L’obra va ser escrita per
Teodor Llorente, un poeta, periodista i polític valencià, a més d’
una de les figures més importants del període de la Renaixença al
País Valencià. Va estudiar dret i, més
tard,
va ser
director del
diari La Opinión, el
qual va transformar en Las
Provincias. Uns
anys després,
va fundar
l’entitat cultural Lo Rat Penat,
des d’on va promoure
l’organització d’uns Jocs Florals
(certàmens literaris que difonen una llengua) bilingües.
Primerament, escrivia en castellà
però influenciat per Marià Aguiló, un dels fundadors de la
Renaixença, el va decantar pel català. Les seves
obres en català (anomenat llemosí) estan afectades pels temes
jocfloralescos (pàtria, fe i amor), els poemes de circumstàncies,
el sentimentalisme i l’historicisme. Aquest poema està influenciat
pels Jocs Florals.
Aproximadament
als 50 anys, començà
la seva carrera política i va
arribar a ser diputat
i, més tard, senador a les Corts de Madrid.
El
poema va ser
escrit en la seva època de maduresa i pertany al llibre “Nou
llibret de versos”, l’únic de poesia catalana (de l’autor).
Vora el barranc del
Algadins, se
situa, com el propi títol indica, al barranc dels Algadins, un
paisatge de la comarca de la Ribera Alta (País Valencià) que ha
sigut transformat per l’home: quan l’autor va escriure aquesta
obra era un barranc, però ara és un pla dedicat al conreu de
tarongers. Tracta de l’exaltació de la natura i
de l’amor que sent l’autor per la seva terra, expressat a través
de la descripció del barranc com un lloc ideal (fent referència al
tòpic “Locus Amoenus”), i del pas del temps.
Pel
que fa a la mètrica, aquest poema està format per quatre estrofes
(cobles), les quals inclouen
un refrany (vora
el barranc dels Algadins)
que es repeteix al començament i al final de cadascuna, totes de
vuit versos octosíl·labs i, per tant, d’art menor. Té una rima
consonant i creu-creuada, que altera acabaments amb mots masculins
(als versos 1, 4, 5 i 8 de cada estrofa) amb mots femenins (als
versos 2, 3, 6 i 7), per la qual cosa té una estructura de forma
8A/8B/8B/8A/8A/8C/8C/8A.
En
aquesta composició podem observar principalment dues parts: La
primera, que comprèn les tres primeres cobles, ens introdueix
primerament els records que el barranc li avoca i, més tard, se
centra en la descripció d’aquest paisatge. Aquesta primera part,
al mateix temps, és divisible en dos subapartats: la 1a estrofa per
una banda i la 2a i 3a per una altra. Mentre que el segon subapartat
reflecteix el desig del poeta per veure trets característics d’allà
tals com els teuladins cantant damunt les palmeres o els raigs de sol
reflectits als corrents d’aigua, entre altres coses, el primer, a
més de descriure els tarongers i la masia, esmenta les bones
memòries que guarda d’aquest indret. La
segona part, que comprèn l’última estrofa, però, plasma la
nostàlgia i malenconia que sent en pensar que, amb el pas del temps,
arribarà un moment en què ja no podrà gaudir de tal paisatge, tot
i que aquest romandrà essent igualment bell.
Encara
que no té gaires figures literàries, trobem diverses sinestèsies,
al·literacions, metàfores, etc… tot i que les més
representatives són la hipèrbole no
té lo món millors jardins (v.4),
que emfatitza aquesta idealització del barranc, la personificació
per
ells jo tinc l’ànima presa
(v.7), que dóna més importància a totes les memòries que guarda
de la seva infantesa relacionades amb el paisatge que no pas a aquest
en sí i, per últim, l’hipèrbaton mourà
demà les palmes l’aire (v.26)
i l’onomatopeia tic-tac
(v.21),
que representen el pas del temps.
Com a conclusió podem dir que
aquest és un dels poemes més representatius de la Renaixença fets
al País Valencià on s’aprecia l'amor que sent el poeta pel lloc
on va créixer, així com una preocupació pel pas del temps que,
arribat el moment, no el deixarà gaudir dels bons records.
A més, opino que aquest
poema és bastant entenedor, a excepció d’un parell de paraules
com ara espill i gojar, i que expressa molt bé el que el poeta vol
transmetre.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada