PRESONER – JORDI DE SANT JORDI
per Jordi Egea
Desertsd'amics, de béns e de senyor, 10 A
enestranylloc i en estranyacontrada, 10 B
lluny de totbé, fartd'enuig e tristor, 10 A
mavoluntat e pensacaitivada, 10 B
metrob del tot en mal poder sotsmès, 10 C
noveigalgú que de més'haja cura 10 D
esoiguardatsenclòs, ferrats e pres, 10 C
dequè en faugrat a matrista ventura. 10 D
Eu haivisttemps que no emplasia res, 10 C
araemcontent de çoquiemfai tristura, 10 D
e los grillonslleugers ara preu més10 C
que en lo passat la bella brodadura. 10 D
Fortuna vei que ha mostrat son voler10 E
susmé, volent que en tal puntvengutsia; 10 F
però no emcur, pus haifaitmondever10 E
abtots los bons que emtrob en companyia. 10 F
Car prencconhort de com sui presoner10 E
permonsenyor, servinttantcompodia, 10 F
d'armessobrat e per major poder, 10 E
no per defaut gens de cavalleria. 10 F
E prencconhortquan no pucconquerir10 G
haver en res sens que treball no senta, 10 H
masd'altrapartcuid de tristor morir 10 G
comvei que el món del revers se contenta. 10 H
Totsaquestsmals no emsón res de sofrir10 G
enesguardd'uqui el cor me destenta10 H
eemfaitotjornd'esperança partir: 10 G
com no vei res que ensavançd'unaespenta, 10 H
enacunçarnostredeslliurament, 10 I
emés que veiço que ensdemanaSforça10 J
que no sofiralgúraonament, 10 I
dequèllangueixmavirtut e maforça. 10 J
Per què no sai ni vei res al present10 I
queempuixa dar en valor d'unaescorça, 10 J
masDéutot sol, de quiprencfundament10 I
e de quifiu, i-z ab quimoncors'esforça; 10 J
ed'altrapart del bon rei liberal, 10 L
quiemsocorrec per gentilesagranda, 10 M
loquiens ha mès del tot en aquest mal, 10 L
queellme'ntraurà, car soijussa comanda. 10 M
Reis virtuós, monsenyor natural, 10 L
tots al present no usfemaltre demanda, 10 M
mas que us record que vostrasangreial10 L
maidefallí al quifos de sa banda. 10 M
LOCALITZACIÓ:
Autor:
-
Presoner va ser escrit per
Jordi de Sant Jordi
Obra, gènere i
tendènciesartístiques del moment:
-
Es conserven només 18
poemesd'entreelsqualspodríem destacar "Estramps", "Presoner"
o "Lo setged'amor"; en aquestbreucançoners’hiinclouPresoner que ésessencialmentamorós,
dinsl'actitud encara vinculada a l'amorcortesàtrobadoresc, que mantenia la sevavigència
i eficàcia en elsnuclis postfeudals de Catalunya. La sevapoesiasegueixbastantl’estiltrobadoresctot
i que ésinfluenciat per l’humanisme del moment i obre nouscamins a la lírica
catalana i combina termes tradicionalsambels de Petrarca.La
sevallenguaés la barrejapròpia de l'època entre el català i occità.Pertany a l’obra
de Presoner en si, i dinsd’aquesta en trobem diversos poemescomaquest.
Parlantmés sobre
l’autor i el contextsociopolític...
-
Jordi deSant Jordi era un
cavaller i escriptorvalenciàque va néixerdurantelsdarrersanys del segle XV al
qual era aleshores el Regne de València i va morirprobablement en 1424 al
Castell de la Valld’Uixó.Va viure al servei del reiMagnànim de qui va
rebregransquantitats de diners. En una expedició a Nàpols, va caurepresoner de
les tropes de Francesco Sforza i va ser llavorsquan va escriureaquest poema,
onexpressaval’enyorança per la sumptuosa vida cortesana.La poesia era una
peticióadreçada al monarca perquèagilitzéselstràmits de l’alliberament propi i
delsseuscompanys.Durant el
segle XV el fet de fer-nepresonersalsenemics era bastanttípic, ja que d’aquesta
manera, elspodies convertir en elsteusesclaus o bépodiesdemanar un rescat al rei
o al senyor que pertanyien. En el poema ésaquestúltim cas.Voliaensenyar
al poble en quina situació es trobavenaquells que havienlluitatpelpoble i
pelrei.
Contextpolític i social:
-
L’expansiódesprés de la batalla de
Muret es va dirigir a València, Illes Balears i la resta del Mediterrani.
-
Elsmonarques de la corona van
conquerirpartdelsterritorisàrabs.
-
Ocupació de l’illa de Sardenya,
incorporació del Comtatd’Urgell i annexió definitiva de Sicília i Mallorca.
-
El 1412 comença la dinastia
castellana.
-
Existeix la Diputació General que l’any
1359 passa a anomenar-se Generalitat de Catalunya.
El tema del poema
seria l’exaltaciódelssentiments i emocionsd’unpresoner a causa del captiveri que
estàpatint, i de la melancolia que li suposatrobar-se en soledat.
1.- En la primera estrofa ja evidencia la solitud i la desolació per la
captivitat.
2.- En la
segonatractaambaquestamelancolia comentada les comoditats i luxes que
teniaabansd’esdevenircaptiu.
3.- En la
tercera en els dos últims versos, recalca aquestaexaltació de sentiments, que
òbviamentsón de tristorquandiu ‘estic a bon punt de morir de trist…’.
ANÀLISI MÈTRICA I ESTRUCTURA:
Presonerés un poema
format per cinc cobles de vuit versos, és a dir, octaves,decasíl·labs i una que
fa de tornada o conclusió de quatre versos. La tornada és de quatre versos
(quartet).Elsdecasíl·labstenen cesura a la quartasíl·laba. La rima que es
repeteixambvariantséscadenoencadenada:
10 A
10 B
10 A
10B
10 C
10D
10 C
10 D
ANÀLISI DE LA FORMA PARTINT DEL TEMA:
Com a figura retòricanecessària
per a la comprensió del tema trobem una antítesi del vers 9 – 12 (2n paràgraf)
que consisteix acontraposar dos sintagmes, frases o versos en què cada un expressa
una idea de significat afirmativa o negativa. Aquí s’explicatot el que
teniaabans i com no ho va saber valorar, com ha perduttot. Ho diuaixíperquèvol
que vegemcom compara el pes que portavasempreambelsvestitsgruixuts de brodadura que era major al pes que porta a sobre
sentpresoner, ja que seguramentnomés porta aquestsgrillons. La roba que
portiseràgairebécap i de molt poca qualitat.
CONCLUSIÓ:
El text va ser moltimportant
per la tradicióliteràriaperquèprecisament va obrirnouscaminsa la lírica
catalana i combina termes tradicionalsambels de Petrarca, que va ser un líric i
humanista italià, la sevapoesia va donar lloc a un correntliterari que influí
en autorscom Garcilaso de la Vega (a Espanya) o William Shakespeare (a
Anglaterra).
Despréscom a resumprecís, destaquem la desesperació i
el penediment que pateix Jordi de Sant Jordi encara que no hodiuclarament a
l’obra, amés de la tristor que sí que queda més que comentada. I també el no
haversabutgaudirproudels luxes que disposava i finalmentl’intentpersistent per
intentar guanyar-se el favor del reiperquè el tregui de la situació en què es
troba (que ésprecisament el motiupelqual va estar escrit el poema, per enviar
el poema al rei i que aixíagilitzés la sevasalvació).
Expressad’una forma indirecta el tòpic ‘No saps el que
tensfins que hoperds’, fent una clara incisió en la llibertat del nostre
protagonista, que només va saber valorar-la quan ja l’haviaperdut.
Versiómusicada per RamonPelegroSanchis, mésconegutcom a
Raimon;
https://www.youtube.com/watch?v=lJNRMOXCf50
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada