Elogi dels diners
(Anselm Turmeda)
Per Pol García
Poema:
Diners
de tort fan veritat,
e
de
jutge fan advocat;
savi
fan tornar l'hom orat,
pus
que d'ells haja.
Diners
fan bé, diners fan mal,
diners
fan l'home infernal
e
fan-lo sant celestial,
segons
que els usa.
Diners
fan bregues e remors,
e
vituperis e honors,
e
fan cantar preïcadors:
Beati
quorum.
Diners
alegren los infants
e
fan
cantar los capellans
e
los
frares carmelitans
a
les grans festes.
Diners,
magres fan tornar gords,
e
tornen ledesmes los bords.
Si
diràs "jas" a hòmens sords,
tantost
se giren.
Diners
tornen los malalts sans;
moros,
jueus e
cristians,
leixant
a Déu e
tots los sants,
diners
adoren.
Diners
fan vui al món lo joc,
e
fan honor a molt badoc;
a
qui diu "no" fan-li dir "hoc".
Vejats
miracle!
Diners,
doncs, vulles aplegar.
Si·ls
pots haver no·ls lleixs anar;
si
molts n'hauràs poràs tornar
papa
de Roma.
Si
vols haver bé e
no dan
Per
advocat té sent “Jo-ha’n”
Totes
coses per ell se fan
en
esta vida.
Anselm va néixer entre el
1352 i el 1355 a Mallorca, no se sap ben bé la data exacta, i va
morir al 1423 a Tunis.
Quan era més jove va començar
a estudiar a Lleida, però per la influència d’un dels seus
professors, va decidir convertir-se a l’Islam. Per aquest motiu es
va traslladar a Tunis, on per sempre va viure.
Allà comença a escriure
diferents obres literàries en prosa i en vers. Un dels llibres més
coneguts d’Anselm és El llibre dels bons amonestaments i La
disputa de l’ase, els quals van ser molt coneguts arreu de
Catalunya.
El text que avui tractarem
forma part d’El llibre dels bons amonestaments. Aquest llibre
pretenia portar per bon camí a la gent, ensenyant bons fets, i
ademès té un caràcter religiós.
Ell vivia en l’Edat d’or.
En aquesta època es va patir una gran crisi, la qual va desencadenar
un seguit de baralles. Ell amb aquests textos pretenia frenar aquest
mal comportament i fer veure a les persones una altra forma de vida
millor.
Aquest poema ens diu com els
diners influeixen en les nostres vides, en aquest cas imitant la
forma de vida dels cristians. En ell, es diu que qualsevol persona
seria capaç de fer qualsevol cosa per tal d’aconseguir-ne més.
Podem dividir aquest text en 3
parts tot i que hi ha gent que el divideix en 2 ja que no conta la
conclusió.
1ra part-
En la primera part, Anselm fa una introducció del tema que tractarà
al llarg del poema. Consisteix en les 2 primeres estrofes on diu que
els diners poden fer el bé i el mal. (versos 3,5,7,8)
2na part-
Aquesta segona part consta de les 5 estrofes següents. Aquí diu
totes les conseqüències positives i negatives que comporta l’ús
dels diners. Com podem observar en la 3ra estrofa vers 9,10 tenim una
conseqüència negativa, i en versos 17,18,19,20,21 conseqüències
positives.
A part també podem veure una
critica a les religions en el vers 22,23,24 en el que diu que
qualsevol religió adora els diners oblidant-se dels seus Deus.
3ra part-
Finalment Turmeda fa una conclusió general. A part en l’octava
estrofa fa una ironia criticant el clergue mencionant al “Papa de
Roma”.
Pel que fa a la mètrica, aquest poema consta de 9
estrofes de 4 versos cadascuna. Aquests versos són octosíl·labs
(els 3 primers de cada estrofa) i tetrasíl·labs (l’últim de cada
estrofa), es a dir que són d’art menor. Cada estrofa és 8a 8a
8a 4b i així successivament.
Una part important que
destacar es que les estrofes 8a 8a 8a, només apareixen en el poema
antic, es a dir la versió original. Aquest
comentari de text està basat en el poema original.
La rima del text és
consonant, es a dir que rimen vocals i consonants. En el cas dels
octosíl·labs la rima és masculina, i en el cas dels tetrasíl·labs
la rima és femenina i lliure.
El vers de 4 síl·labes que
queda sol al final de cada estrofa, té una rima independent que els
altres de l’estrofa.
Diners del
fals fan veritat,
i de jutge
fan advocat;
savi fan
tornar l’home boig,
com
més en tingui.
En aquest
poema podem identificar diferents figures retòriques:
-
En els versos 1,5,9,13,17,21,25,29 tenim anàfores, ja que repeteix constantment la paraula “diners”.
-
Paral·lelisme quan diu “diners fan” ja que repeteix una estructura constantment canviant algunes paraules del vers.
-
Hipèrbole en el vers 19 ja que diu que parla a un sord i es gira cosa impossible i exagerada.
-
Antítesis ja que en gairebé tot el poema fa els contraris (savi/boig, be/mal, infernal/celestial…)
-
Metonímies ja que substitueix algunes paraules per unes altres que hi tenen relació (home infernal).
-
Hipèrbatons ja que en certs llocs canvia l’ordre de les paraules com per exemple en el primer vers diu “diners fan de tort veritat“ en comptes de dir diners de tort fan veritat, o també “diners als prims fan tornar plens” en comptes de dir els diners fan tornar als prims plens.
Com podem observar, és un
text amb intencions didàctiques, una crítica sobre el poder que
tenien els diners en aquella època. Ell volia fer veure que els
diners poden canviar la vida de les persones, i transformar-les i
clarament podem observar com dividien en dos grans blocs la societat:
la de gran poder adquisitiu, ja sigui clergue, nobles, comptes... i
la de poc poder adquisitiu.
He pogut comprovar que des de
ja fa anys els diners són un problema social, i m’ha fet gràcia
el fet que aquest text no “caducarà” fins que els diners no
perdin valor o importància.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada